کوبــار ( کمیتۀ ورزشی بیمارستان آریای رشت ) ورزشی-فرهنگی-اجتماعی

کوبار درگویش گیلکی به معنی بارانی است که در کوهستان ببارد.

کوبــار ( کمیتۀ ورزشی بیمارستان آریای رشت ) ورزشی-فرهنگی-اجتماعی

کوبار درگویش گیلکی به معنی بارانی است که در کوهستان ببارد.

اهمیت نقش باطوم در کوهنوردی

اگر چه نقش آماده سازی در کوهنوردی غیر قابل بحث است ولی در عین حال بدن انسان ممکن است در معرض سختی ها و فشارهای طبیعی قرار گیرد ، وزن ترکیبی بدن انسان و کوله پشتی فشار قابل ملاحظه ای را به روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات  وارد می سازد که ورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند. تعداد کوهنوردانی که از درد زانو و ناراحتی کمر می نالند کم نبوده و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد. 

بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی تلسکوپی مجهز می کنند که مهمترین تبلیغ برای این باطومها خود آنها هستند ،اگر چه استفاده از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند آسیب وارده به زانوها و مفاصل را التیام بخشد ولی برای جلوگیری و کاهش چنین صدمه هایی در آینده میتواند مفید باشد . با هر بار استفاده ازباطوم اسکی 5 تا 8 کیلوگرم سنگینی از قسمتهای پایین تر بدن کاسته میگردد که این معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین مسطح میباشد و این مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد.


 انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها) باعث پخش یکنواخت فشار میگردد که در نتیجه کوهنورد کمتر احساس خستگی می کند این یک حقیقت جالب توجه است که اگر در خلال یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم اسکی استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن مشاهده می شود.باطومها می توانند موقع پیاده روی هم مفید باشند ، آنها از طریق زیر به حفظ تعادل نیز کمک می کنند:

 1- در زمین های لغزنده و خیس

2 - روی برفی که وقتی که مسیر و راهها از برف پوشیده شده است

3 - روی خط الراس هنگام باد یا هوای طوفانی

4 - روی سنگریزه های سست یا تخته سنگها در زمین سخت و دشوار و یا در هوای بد و نامناسبی کهباطوماز سر خوردن جلوگیری میکند و از خطر احتمالی می کاهد


 نحوه استفاده از باطوم :

آهنگ منظم راه رفتن با باطوم ، نفس کشیدن را آرام مى‏کند و بنیه را افزایش مى‏دهد، در نتیجه در پیاده روى در سر بالائیها، ریه ‏ها بهتر کار میکند . استفاده از باطوم کشیدگى مفاصل و ماهیچه ‏ها را کم مى‏کند و بنابراین براى جلو گیری از کشیدگى پیشنهاد میشود . نتیجه استفاده ازباطومکشیدگى زانو را تا مقدار زیادی کاهش می‏دهد.


از صدمات شایع در استفاده از باتوم

در زمین مسطح : رولباطوم‏ها را طورى تنظیم کنید که با دستها زاویه 90 درجه را داشته باشند . هنگام اریب رفتن : در شیب پائین،باطومبلندتر و در شیب بالا، باطومکوتاهتر شیب به طرف پائین : طول باطوم را زیاد کنید تا از خم شدن جلوگیرى شود . شیب به طرف بالا : طول باطومرا کم کنید تا مطمئن شوید وقتى باطوم را زمین میگذارید بیش از حد کشیده نمى‏شود.

تنظیم طول: بارها ثابت شده است که مکانیسم قفل آن از پلیمرى است که 100% زنگ نمى‏زند و حتى در دماى پائین سریع و مطمئن تنظیم می‏شود . براى باز کردن حالت قفل شدگى قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به چپ بچرخانید، هر دو قسمت بالا و میانى را تا اندازه دلخواه بکشید . براى قفل کردن قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به راست بچرخانید. تغییر ساده (راکت برف) باتوم با چرخشى کوتاه میتوانید به آسانى سبد را بین تابستان و زمستان تغییر دهید. با چرخش به سمت چپ سبد از حالت ثابت خارج می‏شود. و به سبد زمستان یا تابستان تغییر پیدا میکند، با چرخش به راست سبد جدید ثابت می‏شود .

منبع: وبلاگ جمعیت البرز سبز

نظرات 3 + ارسال نظر
حامد شنبه 3 دی‌ماه سال 1390 ساعت 12:35

باتشکر از متن انوزنده شما

با تشکر مجدد از نویسنده مطلب و سایت مرجع .... ما فقط انعکاس دهنده مجدد اون مطلب بودیم .....و مرسی از بازدید شما دوست عزیز از وبلاگ ما

نظام یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1390 ساعت 23:52

بابک جون مطلب جالبی بود، با اینکه نقل قول کرده بودی ولی کاش یه ویراستاری کوچولویی هم می کردی چون یه کم به هم ریخته بود.

مرسی از توجه شما ..... خودت میدونی مشکل گردن اجازه نمیده بتونم بطورکامل در خدمت باشم ...

م شاعر گمنام شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 16:02

[:S023:]
سلام
نمی دانم کل مجموعه سفر کرده به این همه کوه زیبا وقشنگ که توانایی بالایی باید برخوردار بود را چگومه می تدان تقدیر وتشکر کرد
به هر حال صفای دل کوه رفتگان قلبی بزرگ و خارق الاده ای باید داشت که از عهده شما یک به یک کوهنوردان عزیز برمی اید
به بزرگان ای را چه خانم وچه اقا نحسنت وخسته نباشی باید گفت دل سبز وروشنی برای همگی ارزومندیم داشتم از این مسیر می گذشتیم که یکدفعه به یما عزیزان برخورد کردم که جای بسی خوشحالی برایم بود که خیلی خیلی خوشحال شدم
امیدوارم هر روزتان پیروز و نوروز باد
خدا نگه دار
م شاعر گمنام
================
تقدیم به همه خوبی ها بتان

پایش
حرکت این همه
صدا در درون
خورشیدکان
همیشه جلوه گر
چه بی صداست
گمان قشنگتان
میان صدای پر ارزو
که از تک درختان
شاخه رویده در ماه
ذره ذره حواس
پنجگنانه را در چکاوک
برفهای سیاه وسفید
میان همه خوشبختی
دلهایتان را بکی یکی
صدا می زند
اری اینجاها ته این نزدیکی
صدای بلورین چهر هایتان را
بی ریا و بی همتی
شجاعانه فریاد میزند
کوه
با دل ادم زیبا روی می شود
برای این همه زیبایی
برای این همه قشنگی
خدا خدا خدا را
برای همیشه ها
صدا میزند
خورشید اسمان ماه وستارگان
وزمین که جای پای هستی مان
باشد را به حکایت می گذارد

همگی تان پا یدار بمانید و بتابید
که رمز عشق وکوه مثل دل دریا
ماندگار و پایدار است
==============
م شاعر گمنام
درود بر کوهنوردان
درود بر دریاییان
که باز مثل همیشه دل زنده اند

تشکر و سپاس دوست گمنام ما ......... امیدوارم موفق و تندرست و سلامت باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد