کوبــار ( کمیتۀ ورزشی بیمارستان آریای رشت ) ورزشی-فرهنگی-اجتماعی

کوبار درگویش گیلکی به معنی بارانی است که در کوهستان ببارد.

کوبــار ( کمیتۀ ورزشی بیمارستان آریای رشت ) ورزشی-فرهنگی-اجتماعی

کوبار درگویش گیلکی به معنی بارانی است که در کوهستان ببارد.

فرا رسیدن سال 1390 بر همه مبارک

سال 89 هم با همه فراز و نشیب های ورزشی به اتمام رسید

اوج موفقیت گروه کوبار فتح قله های افتخار و کسب مقام اول و سوم جام گل کوچک بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه گیلان و صعود به قلل مرتفع استان بود

و نقاط منفی هم بیماری و مشکلات فیزیکی چند نفر از اعضای فعال گروه.....



امیدوارم که در سال جدید گروه کوبار ( کمیتۀ ورزشی بیمارستان آریای رشت ) بتواند به فعالیتهای ورزشی خود استمرار ببخشد و به اهداف کوتاه مدت و دراز مدت خود برسد.


فتح شاه معلم و سبلان از برنامه های کوهنوردی .....استمرار ورزش صبحگاهی صبح جمعه ..... برنامه های آمادگی جسمانی و فوتسال ..... جزئی از این برنامه هاست که انشاء الله با همت بچه ها تحقق خواهد یافت



سال نو بر همه شما مبارک


روشهای مختلف جهت یابی در کوه و مناطق ناشناخته

۱- با ساعت :

 ابتدا ساعت خودرا باساعت گرینویچ(GMT) تنظیم می‌کنیم (البته زمانی که ساعتها ۱ ساعت به جلو کشیده میشوند باید ساعت را ۱ ساعت به عقب ببریم و سپس طبق گرینویچ تنظیم کنیم) ساعت گرینویچ ۳/۳۰ ساعت از ساعت اصلی کشور جلوتر است .یعنی اگر ساعت ما۵باشد ساعت به وقت گرینویچ ۲/۳۰ می‌باشد. سپس عقربه ساعت شمار را به طرف خورشید می‌گیریم به طوری که سایه آن به زیر خودش برود. آنگاه بین عدد دوازده و عقربه ساعت شمار زاویه‌ای رسم میکنیم ..اگر برای زاویه تشکیل شده نیمسازی در نطر بگیریم این نیمساز سمت جنوب را نشان میدهد .(البته در نیمکره شمالی که ما قرار داریم)

۲- لانه مورچه‌ها :

که خاکریز لانه آنها سمت جنوب را نشان میدهد.

۳- خورشید و اجسام :

شئ بلندی را در زمین فرومیکنیم آخر سایه ایجادشده را علامت می‌زنیم .سپس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مراجعه می‌کنیم دوباره آخر سایه فعلی را علامت می‌زنیم .دونقطه را به هم وصل می‌کنیم پشت خط میایستیم پای چپ را روی علامت سایه اول و پای راست را روی علامت سایه دوم می‌گذاریم .روبروی ما جهت شمال می‌شود.

۴-جهت یابی در شب :

 که به وسیله ستاره قطبی انجام میشود.این ستاره جهت شمال را نشان می‌دهد.(ستاره قطبی نور زیادی دارد واطراف آن تا شعاع زیادی ستاره‌ای دیده نمی‌شودو دقیقا در امتداد محور زمین است..)

۵-تنه درختان بریده شده :

خطوط درخت رانگاه می‌کنیم هرجا که فاصله خطوط به هم نزدیک باشد سمت شمال و هرجا که فاصله خطوط از هم دور باشد سمت جنوب را نسان می‌دهد.

۶-خزه روی درختان :

آن طرفی که خزه زیاد است سمت شمال را نشان می‌دهد.

۷-به وسیله ماه :

اگر درنیمه اول ماه باشیم برآمدگی ماه به سمت مغرب است و اگر درنیمه دوم ماه یاشیم(از روز ۱۶ به بعد) برآمدگی ماه به سمت مشرق است.

نکته: چنانچه نمی‌دانیم در نیمه اول هستیم یا نیمه دوم دوطرف ماه را از بالا به پایین وصل میکنیم چنانچه حرف p شد نیمه اول و اگر حرف q شد نیمه دوم است

للندیز با چادر سفید - نمای متفاوت از للندیز ماسوله

در آخرین روزهای فصل زمستان گروه کوبار صعود به منطقه للندیز ماسوله را در دستور کار خود قرار داد علیرغم سردی و بارانی بودن هوا در هفته گذشته - هوای آفتابی و زیبای روزجمعه همه چیز را برای صعود خوب و سرعتی برای اعضا گروه فراهم کرده بود


در این سفر گروه کوبار بصورت MP3 صعود فشرده و از لحاظ زمانی کوتاهی را داشت و هدف ثبت زمان کمتر برای این صعود بود که با توجه به برفی  بودن کل مسیر که گاه عبور از بعضی مناطق دشوار به نظر میرسید صعود در کمتر از 90 دقیقه انجام شد . و پس از توقفی کوتاه در دشت للندیز و بازی با یار قدیمی للندیز( سگ گله) راه باز گشت را در پیش گرفتیم و ساعت 2 بعد از ظهر برای صرف ناهار در خدمت خانواده  رسیدیم و به قولی هم دین خود را حفظ کرده و هم به دنیا رسیدیم!!


اعضای صعود : دکتر مهران ، بابک طالب خانی ، ابراهیم مهدیزاده ، افشین بیجاری ، آرش طالب خانی


تعدادی از عکسهارا ضمیمه این پست کردم: